Dienstverlening in de Stations: ACOD Spoor blijft in het verzet

 

 

De ontwerpberichten HR en een contextnota stonden opnieuw op de agenda van de Nationale Paritaire Subcommissie (NPSC) van 7 februari. Ze werden ook al eerder besproken tijdens de NPSC van januari en door een werkgroep met het management eind januari. Het hoeft geen betoog dat de ACOD hier altijd zeer kritisch tegenover stond. Het vormde een van de redenen voor onze stakingen in november en december 2023. Het dossier ‘Dienstverlening in de Stations’ (DIS) reorganiseert grondig de aanwezigheid van personeel in de stations en de bundels.


Op de NPSC-vergadering van 7 februari legden we een reeks voorstellen en vragen op tafel. ACOD Spoor kan dit dossier in zijn huidige vorm niet accepteren raadpleegde haar instanties. Het dossier werd eind februari voorgelegd aan de Nationale Paritaire Commissie. ACV Transcom had op de NPSC al een positief advies aangekondigd.


Mobiliteit


Het management wil de werkzetels voor het personeel van B-PT2 (stationspersoneel) en B-TO (bundels) uitbreiden. Een B-PT2-werkzetel zal bestaan uit meer arbeidsplaatsen. Een B-PT2-personeelslid zal ‘gewoonlijk’ op een vaste arbeidsplaats werken, maar kan in uitzonderlijke situaties (ziekte, verlof, evenementen enz.) op andere arbeidsplaatsen binnen de werkzetel moeten werken.

De EAO’s (bundels) worden toegewezen aan groepen die bestaan uit 2 bundels (een grote bundel en een kleine bundel) en werken op basis van een reeks (‘roulement’) in beide bundels (behalve in Schaarbeek, Vorst en Aarlen).

We hebben er altijd voor gepleit dat mobiliteit vrijwillig moet zijn. De directie weigerde dit te accepteren. Hiermee geconfronteerd, vroegen we een garantie dat B-PT2-bedienden in de overgrote meerderheid van de gevallen in het station van hun voorkeur zouden werken, en om deze regel op te nemen in de reglementering. Het management plaatste een verwijzing naar 80 procent van de tijd in de contextnota, maar niet in het bericht HR.

De teksten voorzien ook in een afstandsvergoeding van 6 euro (tegen 100 procent, d.w.z. 12 euro per dienst) wanneer een werknemer een dienst verricht buiten zijn of haar gebruikelijke vaste arbeidsplaats. Deze vergoeding werd tijdens de besprekingen en als gevolg van onze druk verhoogd van 4 euro naar 6 euro.

Voor de EAO’s die in bundels werken, hebben we gevraagd dat ze niet verplicht worden buiten de bundels te werken van de groep waartoe ze behoren. Er zal een reglementaire verwijzing worden toegevoegd aan de groepen, maar in uitzonderlijke gevallen zouden EAO's verplicht kunnen worden te werken in een cluster buiten de groep waartoe ze behoren, wat we ten zeerste betreuren.


Transfer EAK’s naar de bundels bij B-TO


Op de NPSC hebben we het management (opnieuw) uitgelegd dat de overheveling van EAK’s (van stations) naar de bundels een groot probleem blijft. We stelden voor omde functie van EAO financieel aantrekkelijker te maken, met name door er een rang 6-functie van te maken (Technisch Coördinator, schaal 655). Het management weigerde dit met het argument dat het al een inspanning had geleverd met de bundeltoelage en de afstandsvergoeding.

Als gevolg van onze druk zullen 64 statutaire EAK’s bij B-PT2 kunnen blijven met een extra ‘bufferkader’ van 30 VTE’s (dit bufferkader zal binnen vijf jaar verdwijnen als gevolg van natuurlijk vertrek). Volgens het oorspronkelijke plan zou dit personeel worden overgeplaatst naar B-CS, waar het uiteindelijk zou worden vervangen door contractueel personeel. Maar op de NPSC waren we ten zeerste verbaasd dat de directie zich niet hield aan de belofte om de EAK’s te laten werken in 11 Travel Stores en 16 stations. De huidige contextnota spreekt niet meer van die 16 extra stations!

Voor de EAO’s wordt een bundeltoelage van 4 euro (3 euro in het vorige document) tegen 100 procent/prestatie (8 euro bruto) toegekend voor bundels met een moeder- en dochterbundel. Deze vergoeding bedraagt 2 euro tegen 100 procent/prestatie voor de bundels Vorst, Schaarbeek en Aarlen (met slechts 1 arbeidsplaats).


Tewerkstelling


We klaagden aan dat sommige stations (Nijvel, Moeskroen, La Louvière- Sud, Ath, Blankenberge, De Panne, Dendermonde, Geraardsbergen, Herentals, Marloie en Welkenraedt) een groot deel van de week zonder personeel zullen zitten, wat gevolgen zal hebben voor de dienstverlening en het veiligheidsgevoel van de reizigers. In die stations zal er bijvoorbeeld geen stationspersoneel meer zijn dat kan tussenkomen bij een probleem.

De directie verzekert dat de nieuwe organisatie in dit opzicht geen problemen zal opleveren. B-TO kan tussenbeide komen in deze stations en B-PT2 onderstationschefs kunnen zich met de auto verplaatsen om in te grijpen. Wij zijn hier zeer sceptisch over. Bovendien hebben we gemerkt dat sinds september het aantal personeelsleden aanwezig in de stations al sterk afgebouwd is.

 

Tony Fonteyne, Nicky Masscheleyn