Vlaams regeerakkoord helpt het onderwijs niet vooruit
Het Vlaams regeerakkoord bevat voor het onderwijs een aantal concrete punten – waarover straks meer – maar verder blijft het vaag. Uit die vaagheid spreekt echter de intentie om het rechtse onderwijsbeleid van de vorige regering verder te zetten.
We hebben met een vergrootglas gezocht naar het warme Vlaanderen dat de regering ons voorhoudt, maar vonden eerder koude, repressieve maatregelen. Kennis van het Nederlands – wat voor ons overigens erg belangrijk is – wordt een drempel, een uitsluitingsmechanisme. Ouders die om welke reden dan ook niet snel genoeg Nederlands leren, kunnen financieel bestraft worden.
De arbeidsmarkt krijgt meer greep op het onderwijs. Er is een sterkere nadruk op STEM-richtingen en de Vlor gaat op in de SERV.
Ook het plan van de Commissie van Wijzen o.l.v. Van Damme weerklinkt in de regeringsverklaring. De geldelijke anciënniteit wordt gekoppeld aan de professionalisering. Het aantal verlofstelsels zal gereduceerd worden. De macht en de willekeur van de schoolbesturen neemt toe.
De werkzekerheid komt in het gedrang: de vaste benoeming wordt ‘verfijnd’ en de ontslagregeling wordt vereenvoudigd.
Het beroep moet aantrekkelijker worden, maar wij zien vooral maatregelen die het zullen afbreken. De voordeur wordt wagenwijd opengezet – allerlei lekkers voor de zij-instromers, begeleiding voor startende leerkrachten,... – maar men vergeet de achterdeur te sluiten – leerkrachten verlaten het onderwijs weer binnen de vijf jaar.
De levensbeschouwelijke vakken worden in het officieel onderwijs vervangen door één vak Interlevensbeschouwelijke Dialoog. Wie dacht dat deze ingrijpende beslissing op een inhoudelijke visie berust, komt bedrogen uit. De platvloerse reden voor de opdoeking van deze vakken die het wereldbeeld en de burgerzin van onze jongeren vormgeven, is de organiseerbaarheid. Is de Vlaamse regering nog organiseerbaar... anders schaffen we die ook beter af.
De regeringsverklaring roept op vele punten terechte vragen op en zorgt voor grote bezorgdheid in het onderwijsveld. Het is dus van groot belang een duidelijk signaal te geven aan de nieuwe regering. In mei kwamen we massaal op straat en zorgden we ervoor dat het plan Van Damme afgezwakt werd, maar blijkbaar is de nieuwe Vlaamse regering selectief doof.
Wachten op de uitwerking van maatregelen waar we toch niet achter kunnen staan, heeft geen zin. Wij willen concrete maatregelen om het lerarentekort aan te pakken en blijven streven naar onderwijs dat opbouwt en iedereen meeneemt. Wij zullen jullie informeren en organiseren zodat we niet hoeven te aarzelen wanneer het nodig is onze stem te laten horen.
Op onze website (www.acodonderwijs.be/ reacties-vlaams-regeerakkoord-2024) geven we alvast een bloemlezing uit de talrijke reacties die we de voorbije dagen van onze leden ontvangen hebben.
Volgende maand verschijnt de beleidsnota van de minister van Onderwijs. Die zal veel concreter zijn. We houden jullie alleszins verder op de hoogte.
Nancy Libert