Syndicale premie 2025: hoe verkrijg ik mijn premie?
Zoals ieder jaar hebben alle rechthebbenden (voltijdse en deeltijdse werknemers) die ressorteren onder de bevoegdheid van het paritair comité 326 (de statutaire ambtenaren van OV Fluvius volgen een ander systeem en telkens op basis van een kalenderjaar) recht op de uitbetaling van een syndicale premie. Voor dit jaar is deze nog steeds vastgelegd op 145 euro. Om hierop aanspraak te maken, moet uiteraard voldaan worden aan een reeks voorwaarden.
De voornaamste voorwaarden waaraan moet voldaan worden in de referteperiode 1 juli 2024 tot 30 juni 2025, zijn:
- voldoen aan de minimale bijdragevoorwaarde zoals vermeld achteraan op het attest (220 euro met betrekking op de referteperiode), de maand juni is bepalend voor de vaststelling van aansluiting bij welke vakbond
- minimum drie maanden in dienst geweest zijn van een bedrijf van de sector (pc 326), met als gelijkstellingen: voltijds tijdskrediet, voltijds thematisch verlof, periodes van arbeidsongeschiktheid, periode van vervroegde uitstap (57-59 jaar, geactualiseerd), vertrek in pensioen of vervroegd pensioen, de langstlevende echtgeno(o)t(e) of kind(eren) zijn van aangeslotenen bij een vakbond die tijdens de referteperiode overleden zijn, werknemers die net van school komen (eerste tewerkstelling) indien ze aangesloten zijn bij een vakbond uiterlijk de maand die volgt op de maand van aanwerving (uitsluitingen: jobstudenten, stagiairs van onderwijsinstellingen en uitzendkrachten)
- als betalend lid (binnen de referteperiode) het syndicaal attest terugbezorgen aan de betrokken vakbond.
Zo snel mogelijk
De uitbetaling van de premie aan de rechthebbenden gebeurt zo snel mogelijk na ontvangst en verwerking van het syndicaal attest door ACOD Gazelco. De verzending via de post hiervan naar de betrokkenen verloopt voor gebaremiseerde bedienden automatisch vanaf de tweede helft van september. Het einde van de verwerkingsperiode van deze syndicale premie is bepaald op 31 januari 2026. Hoe eerder ACOD Gazelco in het bezit is van het attest, hoe sneller dit kan verwerkt worden en hoe sneller de premie kan uitbetaald worden.
Indien iemand geen attest ontvangen heeft en toch meent rechthebbende te zijn, dan kan op vraag aan de lokale syndicaal afgevaardigde een duplicaat aangevraagd worden.
Kaderleden ontvangen normaal gezien niet automatisch een papieren attest op naam. Zij kunnen via het secretariaat of via een lokale syndicaal afgevaardigde een blanco (zelf in te vullen) attest verkrijgen, dat dan dezelfde verwerkingsprocedure kan volgen.
Voor meer uitleg hierover kan u steeds terecht bij de syndicale afvaardiging in uw onderneming of bij het secretariaat van ACOD Gazelco (op telefoonnummer 02 508 58 68).
Digitalisering nog hangende
Aandachtige lezers zullen gemerkt hebben dat de periode van verzending en de verwerkingsperiode van de syndicale attesten vanaf dit jaar gewijzigd werd. Deze werden immers met minstens twee maanden naar voren geschoven. Dit heeft te maken met een patronale poging om een digitalisering van de syndicale attesten en de procedures hieromtrent in te voeren, waarover op het moment van de redactie van deze tekst nog geen uitsluitsel bestond. Indien een digitalisering toch nog voor deze premies van toepassing zou worden (mogelijk voor gebaremiseerden, verplicht voor kaderleden), dan zal hierover voorafgaand bijkomende informatie verspreid worden, waarin uitgelegd wordt hoe men hiermee tot een uitbetaling van een syndicale premie kan komen.
Indien er toch zou besloten worden dit pas vanaf volgend jaar in te voeren, dan blijft de verwerking van uitsluitend papieren attesten gebeuren zoals hierboven beschreven. Het is van groot belang dat een digitalisering van syndicale premies pas gebeurt nadat ook door ACOD Gazelco voldoende tests uitgevoerd konden worden op een goede werking van de gehele procedure.
Jan Van Wijngaerden