Proximus: verkoop overheidsbedrijven? Een slecht idee!
Voormalig minister van Defensie Theo Francken liet al eerder wat ballonnetjes op en ook in (gelekte) nota’s van de regeringsonderhandelingen zou de verkoop van overheidsparticipaties, zoals in Proximus, een ‘versneld groeipad’ voor het leger om de NAVO-norm tegen 2029 te halen, mogelijk moeten maken. Het vervolg.
Nu is er MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez die via de Franstalige media zijn bazooka heeft gericht op Proximus en de staat (die nog steeds meerderheidsaandeelhouder is). Bouchez: “Er is een grote verandering nodig op het vlak van management, raad van bestuur en aandeelhoudersstructuur… we moeten in zee gaan met een privépartner die een echte industriële strategie wil voeren… de slechtste aandeelhouder ter wereld…”
Niet dat we wakker liggen van wat de leden van de raad van bestuur vinden van deze regelrechte aanval, maar de strategie van de heer Bouchez is ons wel duidelijk. Voorlopig heeft Proximus nog niet gereageerd op deze uitlatingen. De ACOD doet dat wel.
Onze boodschap was al heel duidelijk en dat is ze nu nog steeds: privatiseren zou betekenen dat de dienstverlening volledig wordt overgelaten aan de economische wetmatigheden van de winstmaximalisatie. Dat kan gemist worden als de pest. Zeker in bijzondere omstandigheden is het belangrijk dat de overheid snel haar openbare diensten kan aansturen.
Ons land werd al meermaals geteisterd door rampen… Pukkelpop, de watersnood in Wallonië en Vlaanderen, om er maar enkele te noemen, ze staan nog in ons geheugen gegrift. In geen tijd stonden medewerkers van Proximus (en andere openbare diensten) in de meest moeilijke omstandigheden klaar om de getroffen burgers uit de nood te helpen. Laten we ook de coronacrisis die de digitalisering van de samenleving heeft versneld, niet vergeten. Telewerk en online lessen volgen waren de norm. Ook daar stonden medewerkers op de eerste rij om burgers snel van internet (duidelijk een basisbehoefte!) te voorzien.
Privatisering zou ook betekenen dat de burgers meer zullen moeten betalen, dat de medewerkers hun loon- en arbeidsvoorwaarden onder druk zien komen en misschien zelfs wel het verlies van hun job in zicht krijgen. Laten we ook de dividenden niet vergeten die de staat jaarlijks aan zich zien voorbij zou zien gaan.
Waarde heer Bouchez & co: openbare diensten die goed werken in het belang van elke burger stoot je niet af. Het is een onverstandige strategie waarbij uiteindelijk enkel verliezers overblijven: de Belgische staat, de medewerkers en de burger. Dat is onaanvaardbaar!
Annuska Keersebilck
PS: Heer Bouchez, de VIP-klantendienst van Proximus staat ongetwijfeld voor u klaar mocht u problemen ondervinden met uw internet- en telefoniediensten.