ACOD Onderwijs komt met eigen plan om lerarentekort aan te pakken

 


Onze scholen kreunen niet alleen onder corona, ook het lerarentekort maakt het ons iedere dag moeilijker. Het tienpuntenplan dat minister Weyts gelanceerd heeft, zal geen soelaas brengen. Het focust niet op de echte problemen en heeft weinig te bieden voor wie nu al voor de klas staat. Om het lerarentekort op te lossen, moet je ook zorgen dat de mensen het onderwijs niet verlaten langs de achterdeur. We kennen de echte pijnpunten, want wij hebben naar de werkvloer geluisterd! Daarom hebben we een beredeneerd plan opgesteld. Wij gokken niet, wij denken een paar zetten vooruit. Het volstaat niet om enkel nieuwe mensen aan te trekken. Je moet de leerkrachten die er al zijn, behouden. En diegenen die vertrokken zijn, moet je terugwinnen. Nancy Libert, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, geeft meer uitleg.

Nancy Libert, jullie geloven niet in het tienpuntenplan van Minister Weyts?


Nterugkeren uit pensioen, volgens de minister is er nog een slapende reserve. Zullen we eerst eens proberen al die gedreven mensen aan boord te houden? We verwelkomen de zij-instromers, laat dat duidelijk zijn, maar als de rest gaat lopen langs de achterdeur, dan zullen we in de toekomst nog veel volle studiezalen zien. Of erger. In november konden we nog lezen dat een vijfde van de Nederlands scholen een vierdaagse schoolweek overweegt, bij gebrek aan leerkrachten.

 

De tijd van bevragen, van meten en analyseren is voor ACOD Onderwijs duidelijk voorbij.


Reeds in 2018 waren we duidelijk: de expert staat voor de klas. Praat met de leerkrachten zelf en je weet wat er moet gebeuren. Dat deden wij voordien al, dat deden we toen, dat doen we nog steeds. In 2019 was er de grootste onderwijsstaking in jaren: de werkdruk moest omlaag, want dit hield geen mens meer vol. Corona was toen nog een merknaam. Corona toonde vooral hoe schrijnend de situatie al was. Het is nu of nooit. En niemand mag vergeten worden. Daarom hebben we plannen voor wie net start, maar net zozeer voor wie het onderweg even moeilijk krijgt of aan het einde van de loopbaan zit.


ACOD Onderwijs gaat voluit voor het uitroepen van de noodtoestand. Hoe zouden jullie eraan beginnen?


Zelf vat ik het zo nog het liefst samen: de mensen moeten eerst weer hoop krijgen. Leerkrachten willen lessen voorbereiden, ze willen inspireren in de klas. En ja, leerkrachten willen ook verbeteren, want je wil het beste uit je leerlingen halen. Een leerkracht die zich kan concentreren op haar of zijn kerntaken, is het enige middel om het onderwijsniveau omhoog te halen. Als je je werk goed wil doen, dan moeten er dringend kleinere klasgroepen komen. Is dat tegenstrijdig? Ja en neen. Er zijn uiteraard te weinig leerkrachten, maar dat is een extra reden om wie blijft, overeind te houden.


Tijd voor ademruimte. Het not-to-do-lijstje is er ook?


Het wordt tijd dat leerkrachten weer het respect en vertrouwen krijgen dat ze verdienen. Leerkrachten zijn nu meer bezig met te bewijzen wat ze allemaal doen, dan met wat ze horen te doen. En dat stopt nooit. Niet ‘s avonds, niet in het weekend, niet in de vakantie. Dat houdt geen mens vol, dus wij willen dat mensen kunnen deconnecteren. Werkdagen zijn werkdagen, je privéleven is je privéleven. Wij willen dat duidelijk afbakenen.

 

Hierbij hebben we jouw hulp misschien nodig. Onze afgevaardigden zullen deze week een affiche (zie hierboven) ophangen in de leraarskamer.  Als er in je school geen afgevaardigde is en je onze actie wil steunen, dan kan jij die affiche ophangen. Met dit formulier kan je een affiche en een bundel met toelichting bestellen. Je vindt meer informatie over deze campagne elders op onze website. Wil je ook een affiche ophangen in je school of centrum? Je kan die hier bestellen.

 


Documenten
Ond-78.03 afbeelding Actie lerarentekort.jpg