Wordt de VDAB uitgekleed?

 


ACOD Overheidsdiensten is zwaar verontrust over de besparingen (80 miljoen euro) en de opdrachtwijziging die de nieuwe Vlaamse regering oplegt aan de VDAB. Het regeerakkoord is niet bemoedigend als we lezen dat de opdracht van de VDAB ‘te uitgebreid’ is. Opleidingen en loopbaanbegeleiding worden verschoven naar partners. Nog op het menu: afslanking tussen- en managementstructuren, verplaatsen personeel en middelen naar lokale besturen, afslanking en wijziging raad van bestuur. Wat is er van aan?


In het regeerakkoord staat dat de huidige opdracht van de VDAB te uitgebreid is en dat dit een belemmering vormt voor een efficiënt activeringsbeleid. Men wil de VDAB hervormen zodat ze performanter wordt in de uitvoering van haar kerntaken, met bijzondere aandacht voor de niet-zelfredzame werkzoekenden. De klemtoon zal gelegd worden op bemiddeling, matching, databeheer, activeringsregie en controle en sanctionering van werkzoekenden.

Wij staan hier huiverig tegenover. De VDAB-dienstverlening is niet te uitgebreid. Uit onderzoek blijkt dat er een goede combinatie is van structuren en opdrachten.


Opleidingen en loopbaanbegeleiding naar partners


De Vlaamse regering stelt dat voor het aanbieden van beroepsopleidingen en loopbaanbegeleiding er ‘kostenefficiënt’ moet gewerkt worden, met als gevolg dat deze grotendeels verschuiven naar privé- en publieke partners. De overheid zou blijven waken over de kwaliteit van die opleidingen. De VDAB behoudt de regie over die trajecten. Enkel waar er geen privé of semipubliek opleidingsaanbod is, kan de VDAB dat zelf aanbieden.

Er is al veel samenwerking met andere opleidingspartners. Dit is een regelrechte afbraak van de opleidingspoot van de VDAB. Een verdere privatisering! Terwijl de VDAB-opleidingen in eigen beheer hun nut bewijzen en goede resultaten behalen.


Afslanking tussen- en managementstructuren


Het regeerakkoord zegt dat er een afslanking moet komen van de tussen- en managementstructuren bij de VDAB, zodat de focus kan worden gelegd op de eigenlijke kerntaken. Hier willen we duidelijkheid van de bevoegde minister over wat men hier bedoelt en wat de gevolgen zijn.


Uitbestedingsbeleid optimaliseren


Er zal ingezet worden op het optimaliseren van het uitbestedingsbeleid in opvolging van de aanbevelingen van het Rekenhof. Dit is positief als het inhoudt dat de uitbestedingen afgebouwd worden ten voordele van eigen VDAB-werking.


Afslanking raad van bestuur


Men is van plan de raad van bestuur van de VDAB af te slanken en er moeten voor de helft min één onafhankelijke bestuurders zetelen. Blijkbaar wil men ook het paritair beheer binnen de raad van bestuur hervormen en de inbreng en het beheer van de sociale partners beperken.


Lokale besturen kunnen taken overnemen


De Vlaamse regering wil de lokale besturen met de nodige bestuurskracht via een proeftuin en als tenderpartners de mogelijkheid en de middelen bieden om in samenwerking met verschillende lokale actoren (zoals de OCMW’s) VDAB-taken over te nemen om de effectiviteit ervan te versterken. Wanneer een lokaal bestuur die rol op zich neemt, leidt dat tot een verschuiving van middelen en personeel, niet tot bijkomende middelen en personeel.

Dit is pure VDAB-personeelsbeperking en het afstaan van VDAB-personeel en middelen aan de lokale besturen. Vele kleinere gemeenten hebben bovendien niet altijd expertise op het vlak van begeleiding en bemiddeling.


Niet goed


In eerste lezing ziet het er niet goed uit voor de VDAB, zijn personeel en de dienstverlening.

Een deel van de VDAB zou naar lokale besturen en (privé)partners gaan. En voor de opleidingen zullen nog delen naar privé-partners en andere publieke partners overgeheveld worden. We kregen reeds een eerste toelichting van en overleg met de leidend ambtenaar van de VDAB. ACOD Overheidsdiensten heeft een dringend gesprek en overleg gevraagd met de bevoegde minister van Werk Zuhal Demir.

 

Chris Moortgat