Maak werken bij De Lijn opnieuw aantrekkelijk: tijdreizen is niet onmogelijk!

 


Meer en meer wordt duidelijk dat de aantrekkelijkheid van het beroep binnen onze sector hoog op de agenda staat. Het tekort aan technici en chauffeurs maakt dit pijnlijk duidelijk. Zoals eerder geschreven in dit blad hebben wij een paritair comité aangevraagd over de aantrekkelijkheid van het beroep ‘techniek’. In 2019 spraken we hier immers al een cao over af en volgens ACOD TBM pleegt De Lijn schuldig verzuim in deze.


Tijdens het paritair comité van 15 september 2022 kwam De Lijn met een presentatie die ons terug katapulteerde naar de jaren 2000. Het ene na het andere voorstel dat nog altijd niet toegepast is, werd getoond en maakte pijnlijk duidelijk waar we staan met een cao die heel vooruitstrevend was in 2019.

De vakbonden en de medewerkers kunnen alleszins niet de zwarte piet worden toegespeeld. Het is enkel De Lijn die haar huiswerk niet heeft gemaakt de afgelopen jaren. Naar aanleiding van de bewuste cao van 2019 werden interne werkgroepen met onze militanten georganiseerd, gevolgd door werkgroepen met De Lijn, maar liefst vijf per personeelscategorie! Men zou denken dat deze kostbare tijd dan toch zou leiden naar een actieplan? Niet dus.

ACOD TBM eist dat De Lijn nu eindelijk eens werk maakt van de punten die naar voor werden geschoven door deze werkgroepen. De vaststellingen en voorstellen mogen niet vrijblijvend zijn. Wij willen concrete afspraken op papier, met doelen en data. Om dit alles verder uit te werken hebben we ook al een volgend paritair comité aangevraagd. Het signaal moet duidelijk zijn: stop met talmen en kom gemaakte afspraken na!

 

Stan Reusen