Scholen zijn geen wasmachines

 


De inschrijvingen in de scholen zijn in de loop van maart op gang gekomen. Het is dan ook geen toeval dat Het Nieuwsblad net dan ONDERWIJZER lanceerde, een ‘handige tool’ om scholen te vergelijken. Een slecht idee, zeggen wij, want scholen zijn geen wasmachines.


Iedereen kent wel de vergelijkende tests van Test-Aankoop, zeer nuttig als je bijvoorbeeld een wafelijzer of een wasmachine wil kopen. Dat de kenmerken van scholen iets complexer zijn dan die van een huishoudtoestel en niet zo eenvoudig te vergelijken, willen ze bij de krant niet weten. Uiteindelijk gaat het niet over het correct informeren, wel om het lokken van nieuwsgierige lezers.

De kwaliteit van een school kan je niet aflezen van naakte cijfers, van het aantal A-attesten, van het percentage leerlingen met leerachterstand… Nergens lezen we iets over de kwaliteit van de begeleiding die de scholen bieden, van het belang dat ze hechten aan de vorming van de persoonlijkheid, hoe ze van hun leerlingen de burgers van morgen willen maken.

Hoeveel leerlingen doorstromen naar het hoger onderwijs en hoe snel ze daar hun diploma behalen, is goed om weten, maar waarom krijgen we dergelijke informatie niet over leerlingen die na de school onmiddellijk de arbeidsmarkt betreden? Waarschijnlijk is die groep – de TSO- en BSO-leerlingen – voor de krant niet interessant genoeg.

ACOD Onderwijs is voorstander van openbaarheid van bestuur en is dus niet tegen transparantie, maar het gebruik van officiële cijfers moet steeds een eerbaar doel dienen en hier is het doel plat commercieel.

Instrumenten die op deze manier scholen vergelijken, versterken de clichés en de segregatie en zijn een kaakslag voor de leerkrachten die het beste van zichzelf geven in ‘moeilijkere’ scholen. Van ons krijgt Het Nieuwsblad een onvoldoende.

 

nancy.libert@acod.be