Het spoorwegpersoneel onderneemt elke dag

Wij zien een ondernemer die in zijn vrije tijd een voetbalclub probeert te runnen, of een professor arbeidseconomie die voor een krant ook nog eens biefstuk met frieten recenseert níet om twee uur ’s nachts opstaan om het werkende volk veilig van en naar het werk te brengen. Die verantwoordelijkheid als rijdend personeel reikt verder dan de job: ze bepaalt ook het persoonlijke leven.

  • artikel van maandag 22 september 2025

Dienstregeling voor sociale afbraak

Het spoorwegpersoneel wordt op twee fronten tegelijk aangevallen: de werkomstandigheden op de vloer en de werk-leven-balans thuis. Onze pensioentantièmes moeten eraan, gevoed door een ideologische perceptieoorlog. De verhoogde werkdruk zal impact hebben op het gezinsleven.

  • artikel van maandag 18 augustus 2025

Protocol voorakkoord: goede redenen voor massale verwerping

De achterban van ACOD Spoor heeft het protocol van voorakkoord met minister Crucke unaniem verworpen. Een toelichting.

  • artikel van dinsdag 17 juni 2025

Vaste benoeming: geen beloningsysteem, maar logische stap in loopbaan

De vaste benoeming biedt weliswaar een aantal voordelen voor het betrokken personeelslid, maar in werkelijkheid is ze ingevoerd in het belang van de samenleving.

  • artikel van dinsdag 17 juni 2025

Spoor op drift: tijd voor eerlijkheid, geen flauwekul

De federale beleidsverklaring over het spoor bulkt van de ambitie: meer reizigers, meer goederen, technologische innovatie. Op papier klinkt het indrukwekkend. Maar wie draagt die ambitie? Wat betekent dit beleid voor wie het spoor effectief draaiende houdt, dag en nacht? Over die mensen blijft het akelig stil. Daarom reageren we.

  • artikel van dinsdag 22 april 2025

Actie tegen aantasting pensioenrechten en besparingen op het spoor

Het gemeenschappelijk vakbondsfront ACOD Spoor-ACV Transcom verzet zich krachtig tegen de geplande overheidsmaatregelen die de pensioenrechten van spoorwegpersoneel aantasten. Dit is een regelrechte contractbreuk.

  • artikel van maandag 24 maart 2025

Splitsen om te slopen: hoe het regeerakkoord de Belgische spoorwegen vernietigt

Het Arizona-regeerakkoord voorziet in een ‘efficiëntiewinst’ van 675 miljoen euro door de structuur van de Belgische spoorwegen aan te passen, met expliciete verwijzing naar de NMBS en HR Rail. Bij Infrabel zouden er geen besparingen komen. Wat betekent dit?

  • artikel van dinsdag 18 februari 2025

NMBS: treinbesturing interval (ARPS 541)

We zaten opnieuw samen met de NMBS-directie B-TO over de toepassing van de aangepaste ARPS 541 (dienst- en rusttijden) en de impact op de reeksen. We wierpen tevens de discussie op m.b.t. het interval tussen een rijdende prestatie en een dag opleiding.

  • artikel van maandag 2 december 2024

Hoog tijd om het spoor te hervormen, mét personeelsinkrimping!

De regeringsonderhandelingen zijn volop bezig en het spoor is ongetwijfeld een van de hete hangijzers in de onderhandelingsgesprekken. We voelen ons verplicht deskundig spoorwegadvies over te maken aan de politieke tenoren die de nachtelijke onderhandelingen voeren.

  • artikel van donderdag 31 oktober 2024

Afremmer

De uitbreiding van het transportplan is niet realistisch en kan voorlopig niet uitgevoerd worden. Dat is geen schande, dat is het logisch gevolg van opgelegde besparingen die we vooral in de schoot van de Zweedse regering mogen plaatsen. De investeringen van de regering Vivaldi waren een inhaalbeweging, onvoldoende om volop door te zetten.

  • artikel van dinsdag 1 oktober 2024

Marktwerking is doodgraver van spoorwegvervoer

Voor de tweede keer in evenveel edities van sociale verkiezingen bij het spoor, hebben we meer dan de helft van de mandaten behaald, 154 op 282, ofwel 54,60 procent. Zowel bij NMBS als bij Infrabel hebben we een sterk resultaat neergezet.

  • artikel van donderdag 1 augustus 2024

Spoorwegbeleid van de rails

De structuur van het spoor is reeds onwerkbaar. Iedereen ervaart dat. De slippendragers van Voka, de vakbond van de bazen, hebben een duidelijke doelstelling bij het spoor na de verkiezingen: liberaliseren, regionaliseren, privatiseren.

  • artikel van maandag 3 juni 2024

Dienstverlening in Stations: een reorganisatie die een nieuwe reorganisatie aankondigt

Een perronmedewerker zei het ons zo: “Tot op vandaag heeft geen enkele reorganisatie oplossingen geboden op het terrein. We hebben nood aan stabiliteit en ademruimte. En veel gezond spoorwegverstand.”

  • artikel van dinsdag 2 april 2024

Huidige toestand bij de Belgische Spoorwegen: een stand van zaken

Naar aanleiding van de komende spoorstaking (30 januari - 1 februari) verspreidde ACOD Spoor dit persdocument (zie document in bijlage) om toelichting te geven bij de beweegredenen voor deze actie.

  • nieuws van maandag 8 januari 2024

Wat kunnen de Belgische spoorwegen leren van Napoleon?

Napoleons aanpak van HR, marketing, financieel en operationeel beleid kan gerust geïmplementeerd worden in hedendaagse bedrijven. Een aanrader.

  • artikel van vrijdag 5 januari 2024

Commentaar: in België rijdt de trein links

Het gaat over de sociale opdracht van de Belgische spoorwegen: een veilige, toegankelijke, betaalbare en stipte treindienst verzekeren voor iedereen in de samenleving. Kortom, een openbare dienst verzekeren.

  • artikel van dinsdag 31 oktober 2023

Spoorvakbonden kondigen 96-urenstaking aan 

De voorbije weken werden we geconfronteerd met eenzijdige beslissingen in het kader van interne reorganisaties bij de Belgische spoorwegen, hierbij werden de elementaire principes van het sociaal overleg niet gerespecteerd. 

  • persbericht van donderdag 26 oktober 2023