Technische diensten De Lijn: wat met de nakende elektrificatie?

 


Nu de elektrificatie eraan komt en in de nodige middelen voorzien wordt, is het hoog tijd dat De Lijn duidelijkheid schept voor onze technische diensten. De saga die zich de afgelopen jaren heeft ontplooid binnen deze tak van ons bedrijf, leest als een soapserie met een zeer slecht script.


De ene na de andere directeur trok de deur achter zich dicht en onze technici bleven verweesd achter. De enige reden waarom onze bussen en trams bleven rijden in deze tijden is dat deze medewerkers daarvoor alles op alles zetten. Van enige aansturing of visie vanuit de directie was geen spoor te vinden: veel ideeën en fantastische powerpoints, maar de theorie bleef theorie.

De ene omschakeling was al slechter dan de andere. Ging het niet over veiligheid onder directeur Verspeek, dan wel over zelfsturende teams onder Vanwallegem. Iedereen probeerde op zijn beurt iets te doen, maar de financiering bleef achterwege, waardoor de uitvoering een ramp werd. Halfslachtige oplossingen verergerden de situatie alleen maar. De oorsprong van dit slecht bestuur is te vinden in het organogram van De Lijn 2020, dat ervoor zorgt dat niemand binnen de technische diensten nog weet wat men aan het doen is.

De directie meende dat een nieuw loonbeleid voor de oplossing zou zorgen. Dit was wel eigenaardig, wetende dat binnen de tweejaarlijkse cao een werkgroep was opgericht om het beroep aantrekkelijk te maken. Het grootste probleempunt is een gebrek aan aansturing. Loon komt pas veel lager op de rangschikking. Al onze waarschuwingen werden echter in de wind geslagen. De realiteit was dat men niet aan het wachten was op een nieuw loonbeleid, maar wel op de oplossingen die aangekaart waren binnen de werkgroep. Dit was dan ook de reden dat ons Vlaams comité het nieuw loonbeleid niet goedkeurde.

Het is bijzonder verontrustend dat er zelfs geen directeur Techniek is op het moment dat de sprint naar de elektrificatie is ingezet. Opleidingen en bijscholingen: onze technische diensten staan voor de grootste omschakeling sinds het ontstaan van de verbrandingsmotor. Over enkele jaren zal alles anders zijn. Het personeel moet ervoor klaar zijn en onze vloot in werking houden zal zijn taak zijn.

ACOD TBM zal De Lijn op haar verantwoordelijkheid wijzen. We hebben nood aan een kapitein op de brug die luistert naar de werkvloer. Daar zijn immers de oplossingen te vinden. Daarvan zijn wij overtuigd.

 

Stan Reusen


Documenten
1920x620-Passepartout.jpg