Project One: wat zijn de gevolgen van de besparingsoperatie bij bpost?

 


We hebben de CEO van bpost in verschillende interviews al horen zeggen dat de overheadkosten naar beneden moeten gaan, van 25 naar 17 procent. Met overheadkosten bedoelt hij alle kosten die niet operationeel gelinkt zijn. Dit wil zeggen dat er in de ondersteuning van de operationele diensten gesnoeid wordt en dat er op centraal niveau ook geknipt zal worden. Deze operatie heet Project One’. Volgens het bedrijf komen er geen naakte ontslagen en zou dit opgelost worden door herschikkingen en verschuivingen.

ACOD Post heeft toch nog veel vragen bij deze gang van zaken. Er zullen veel mensen getroffen worden in deze diensten. Zal er voor hen allemaal een oplossing gevonden worden? Wil dit zeggen dat er sommige diensten zullen worden uitbesteed? Wat met de service die deze ondersteunende diensten bieden? Wat met de toenemende werkdruk? Het is gemakkelijk gezegd dat men 8 procent procent wil besparen, maar wordt er wel nagedacht over de gevolgen?

Wij hebben de indruk dat dit een blinde besparing is zonder rekening te houden met het personeel en de uitvoering van de diensten. ACOD Post zal zich steeds verzetten tegen outsourcing, tegen blind besparen en tegen een slechtere dienstverlening. Dit dossier wordt vervolgd, we houden jullie op de hoogte.

 

Geert Cools

 

 


Documenten
1920x620-Passepartout.jpg