Nieuwe rechtstreekse treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal

Nieuws maandag 10 januari 2022

 


In 2013 konden de treinreizigers nog een rechtstreekse trein tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal nemen met een reistijd van 1.08 uur. Bij de opmaak van het vervoersplan 2014 moest de NMBS met infrastructuurwerken door Infrabel rekening houden. De rechtstreekse treinen tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal spoorden vanaf dat moment via Brussels Airport en Mechelen, reistijd 1.34 uur. Het traject tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal kon de treingebruiker ook nog afleggen mits een overstap van 9 minuten in Aarschot, totale trajecttijd 1.17 uur. Twee rechtstreekse relaties ’s morgens en twee ’s avonds moesten dienen als doekje voor het bloeden.


ACOD Spoor Limburg krijgt na jaren aandringen eindelijk gehoor! Vanaf 12 december 2021 zal er op weekdagen opnieuw elk uur een snelle, rechtstreekse trein rijden tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal. De talrijke pendelaars met vroege en late diensten zullen eindelijk een waardige treinverbinding hebben. De nieuwe IC-verbinding tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal, met haltes in Diest, Heist-op-den-Berg, Lier en Antwerpen-Berchem zal van maandag tot vrijdag rijden met een reistijd van één uur, voor 12 december 2021 was dit nog 1.34 uur. De eerste trein vanuit Hasselt vertrekt om 04.41 uur, die vanuit Antwerpen-Centraal om 06.17 uur. Voor de laatste treinen van de dag is dat respectievelijk 19.41 uur en 22.16 uur.

ACOD Spoor zal blijven strijden voor een beter treinaanbod in Limburg, voor betere aansluitingen op andere milieuvriendelijke vervoersmodi, voor veilige parkeergelegenheden nabij stations en voor comfortabele treinen. Ook ijvert ACOD Spoor voor halfuur-verbindingen met Genk en Mol en grensoverschrijdende treinverbindingen onder de vlag van NMBS.

Als vervoersmaatschappij van de toekomst, openbare dienstverlener en belangrijke speler in woon-werkverkeer en een groener milieu, moet de NMBS optimaliseren. Infrabel is er trouwens voorstander van om de files te beperken. Het belang van de klant staat centraal. Hopelijk ook dat van de Limburgse treingebruiker.

 

Stefan T’Jolyn, Günther Blauwens