Tijdelijke werkloosheid bij bpost: procedure vereenvoudigd, maar niet automatisch!

Nieuws donderdag 30 april 2020

 


Sommige personeelsleden van bpost kunnen tijdelijk werkloos worden, bijvoorbeeld omwille van quarantaine. De aanvraagprocedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is sterk vereenvoudigd en versneld, maar verloopt niet automatisch.


Word jij technisch werkloos, dan zal bpost automatisch haar deel van de aangifte invullen. HRCC beheert het dossier met de RVA. HRCC start onmiddellijk de aanvraag bij de RVA en maakt onmiddellijk alle bewijzen die jij als personeelslid ter beschikking gesteld hebt, bijvoorbeeld ingeval van quarantaine, over aan de RVA. Vervolgens stuurt HRCC de controlekaart C3.2A naar jou. Hou deze kaart in je bezit.

Belangrijk: jij moet zelf als werknemer het formulier C3.2 invullen. Hoe doe je dit? Regel eenvoudig je aanvraag en uitkering online op www.tijdelijkwerkloos.be.

Wat moet je invullen: de datum van de aanvraag van de uitkering, met name de eerste dag van de tijdelijke werkloosheid, je rekeningnummer, je identificatiegegevens. Hou je rijksregister nummer bij de hand.

Lukt dat op de één of andere manier niet, contacteer een vertegenwoordiger van ACOD Post. Ook wie nog geen lid is helpen wij graag verder.

Extra info over tijdelijke werkloosheid en corona vind je op: http://www.abvv.be/-/corona-tijdelijk-werkloos.

 

Jean-Pierre Nyns