Patronale rem op het sectoraal overleg in de gas- en elektriciteitssector

Nieuws dinsdag 20 mei 2025

 


Al langer wordt een rem geplaatst op het sectoraal overleg, dat zou moeten gevoerd worden in het paritair comité 326 (Gas en Elektriciteit). Steeds opnieuw zoeken werkgevers en hun beroepsfederaties – maar ook andere vakbonden – ongegronde uitvluchten om toch niet meer vaart te brengen in dit overleg.


Dit is nochtans zeer belangrijk om sociale vooruitgang te kunnen realiseren die van toepassing zou kunnen zijn op alle (gebaremiseerde) werknemers. Omdat er haast geen zittingen van het paritair comité 326 gepland worden, kan ACOD Gazelco slechts veel te traag onderwerpen aankaarten waarover onderhandelingen moeten gevoerd worden.


Tariefvoordeel op elektriciteit en gas


In hoeverre kan ook het tariefvoordeel op elektriciteit en gas voor collega’s met loon- en arbeidsvoorwaarden > 2002 (zogenaamde ‘nieuwe arbeidsvoorwaarden’ of NAV) verbeterd worden? Er is op dit vlak een inhaalbeweging ingezet voor de werknemers met loon- en arbeidsvoorwaarden < 2002 (zogenaamde ‘oude arbeidsvoorwaarden’ of OAV) via een recente sectorale cao. Het is dringend nodig te evalueren of alle voorzieningen hierin helemaal correct toegepast zijn. Maar waarom zou een dergelijk tariefvoordeel ook niet kunnen toegepast worden voor de collega’s met NAV?


Verplaatsingen


Er is een steeds weerkerende vraag om alle modaliteiten inzake verplaatsingen te bespreken, opdat ook hierin vooruitgang zou kunnen geboekt worden. Allerhande vergoedingen voor het gebruik van het eigen voertuig (personenwagen, fiets…) en openbaar vervoer, een ruimere multimodaliteit inzake vervoermiddelen en aanverwante voorzieningen, de omniumverzekering voor het eigen voertuig, buitenlandse dienstverplaatsingen en de tijd die besteed wordt aan verre en/of moeilijke verplaatsingen: dit zijn een paar voorbeelden binnen een ruim kader van verplaatsingsmodaliteiten die aan bod moeten komen.


Uitstapregeling voorafgaand aan vervroegd wettelijk pensioen


In verscheidene ondernemingen van de sector Gas en Elektriciteit worden aanvragen van collega’s met OAV om in een vervroegde uitstapregeling (1 tot 3 jaar) voorafgaand aan het vervroegd wettelijk pensioen te kunnen stappen voorlopig niet toegekend omdat er onduidelijkheid heerst over wat er zou kunnen gebeuren met de wettelijke pensioneringsmogelijkheid. Ook dit zou uitvoerig moeten besproken worden, zodat niemand van alle betrokkenen hiermee in de problemen zou geraken of een recht niet zou kunnen laten gelden.


Aansprakelijkheid van hulppersonen


Sedert 1 januari 2025 zijn nieuwe wettelijke regels in voege inzake buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen. Dit houdt in grote trekken in dat ook werknemers van de onderneming die een werk uitvoert bij een klant rechtstreeks kunnen gedagvaard en veroordeeld worden voor schade die ze eventueel zouden toegebracht hebben bij de klant. De onderneming die werken uitvoert blijft onverminderd aansprakelijk binnen het contract dat op werken rust, maar dus daarbuiten kunnen ook individuele werknemers aangevallen worden door een klant die beweert schade te ondervinden door het uitgevoerde werk. Het is belangrijk dat ACOD Gazelco de grootst mogelijke vrijwaring van een dergelijke aansprakelijkheid kan verkrijgen via een sectorale overeenkomst, zodat alle betrokken werknemers optimaal beschermd zouden worden. Bijvoorbeeld Fluvius SO zorgde al voor een vrijwaring door de volgende overeengekomen tekst op te nemen in het arbeidsreglement: “De werkgever verbindt zich ertoe de werknemers te vrijwaren tegen vorderingen van derden die voortvloeien uit schade veroorzaakt door de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, tenzij deze schade het gevolg is van de aantasting van de fysieke of psychische integriteit of te wijten is aan bedrog, een zware fout of een lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Deze vrijwaring omvat de vergoeding van juridische bijstand, gerechtskosten en eventuele schadevergoedingen of schikkingsbedragen waartoe de werknemer gehouden wordt.”

Maar een globale sectorale overeenkomst zou nog veel meer duidelijkheid en zekerheid bieden, ook hiervoor is natuurlijk overleg nodig. Ondernemingen kunnen een vrijwaringsclausule opnemen in toekomstige contracten die ook een dergelijke buitencontractuele aansprakelijkheid kan vrijwaren.


Overige discussiepunten


Voorts zijn ook besprekingen nodig over een verlenging van de modaliteiten voor landingsbanen. Er moet een debat worden gevoerd over de mogelijke invloed die digitalisering/artificiële intelligentie/automatisering kan hebben op de tewerkstelling. Er zou een verhoogde druk kunnen gelegd worden op een correctere uitrol van elektrische dienstvoertuigen (alle kosten kunnen best ten laste gelegd worden van de werkgever door de plaatsing van een aparte elektriciteitsmeter die enkel dit verbruik registreert; alles met betrekking hierop moet binnen de normale diensturen van betrokkenen plaatsvinden; er moet zekerheid bestaan over de verzekering van de eigen woning).

ACOD Gazelco wil uitsluitingsclausules weren uit verzekeringspolissen met betrekking tot het tweede jaar van arbeidsongeschiktheid, omdat vaak vastgesteld wordt dat betrokken werknemers uitgesloten worden van hun waarborg van inkomen door dergelijke uitsluitingsclausules.

Ook moet een debat gevoerd worden over de nog steeds toenemende uitbesteding van statutair werk aan onderaannemers, wat een bedreiging vormt voor veel meer eigen jobs dan soms verondersteld wordt.

ACOD Gazelco zal trachten degelijk sectoraal overleg te voeren met betrokken werkgevers en hun beroepsfederaties, ook hiervoor zal een collectieve inzet noodzakelijk zijn opdat dit niet uitgehold kan worden.

 

Jan Van Wijngaerden