Coda

Als je privéproblemen hebt, kan je terecht bij Coda. Coda is een vzw van de ACOD en staat voor het Centrum voor Onderlinge Dienstverlening en Assistentie. Opgelet, Coda helpt enkel ACOD-leden met privéproblemen, voor problemen met je beroepsactiviteit moet je aankloppen bij de ACOD zelf. 

Wat is Coda?


Coda staat voor het Centrum voor Onderlinge Dienstverlening en Assistentie. Het is een vzw die ACOD-leden met raad en daad bijstaat als ze problemen hebben in hun privéleven. Opgelet, de problemen mogen niets te maken hebben met de beroepsactiviteit. Voor die problemen kan je immers al terecht bij de ACOD zelf. Enkele voorbeelden van problemen waarbij de Coda je wel kan helpen? Krediet, aankopen, echtscheiding, adoptie, huurproblemen, erfeniskwesties, burgerlijke aansprakelijkheid, …


Hoe werkt het?


Heb je een privéprobleem, contacteer dan gewoon je gewestelijk intersectoraal ACOD-secretaris of de juridische dienst van de ACOD. Indien je lid bent van Coda helpen zij je bij de keuze van een advocaat die een overeenkomst heeft met de Coda. Vervolgens ga je met je Coda-lidkaart (die je ontvangt na aansluiting) langs bij de advocaat, die je een eerste gratis advies verstrekt. Indien er verdere stappen moeten ondernomen worden of indien de zaak ten gronde behandeld moet worden, werk je enkel nog met de advocaat. Dan betaal je ook zelf de vergoeding van de advocaat. Maar zelfs dan doe je nog je voordeel met Coda. De advocaten waarmee de Coda een overeenkomst heeft, zijn niet alleen zeer deskundig, maar werken ook aan billijke tarieven. Doen er zich betwistingen voor tussen jou en je advocaat, dan zal Coda bemiddelen. De beslissingen van Coda in dit verband zijn evenwel onherroepelijk. Coda kan ook geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor je financiële verplichtingen bij de advocaat.

Voorbeeld: huurprobleem

Johans appartement heeft dringend een grondige opknapbeurt nodig: er moet opnieuw worden behangen en geverfd, de dakgoot lekt en de deurbel is stuk. De huisbaas weigert echter iets te doen. Johan neemt contact op met Coda en brengt zijn huurovereenkomst mee. Omdat hierin geen specifieke bepalingen omtrent het onderhoud zijn opgenomen, zijn de klusjes voor rekening van de verhuurder. Coda bemiddelt en zorgt ervoor dat de verhuurder de werken laat uitvoeren.

Voorbeeld: onderhoudsgeld

Elke is 7 jaar geleden gescheiden. Peter moet elke maand 150 euro betalen voor de twee kinderen. Hij staat een paar maanden achter met betalen en reageert niet op haar aanmaningen. Elke neemt contact op met Coda. Uit haar echtscheidingsakte blijkt zij loonbeslag kan laten leggen en dat het onderhoudsgeld na indexatie moet worden opgetrokken tot 170 euro. Coda stuurt een aangetekend schrijven naar Peter om hem te wijzen op zijn verplichtingen en het risico van loonbeslag.


Hoe aansluiten?


Je kan je onmiddellijk aansluiten bij Coda door op je online aanvraagformulier voor lidmaatschap bij de ACOD aan te vinken dat je je ook wil aansluiten bij Coda. Ben je al ACOD-lid, dan kan je je Coda-aansluiting aanvragen via het nummer 02 508 58 37 of via het contactformulier op deze pagina. De ACOD bezorgt je in beide gevallen een foldertje en overschrijvingsformulier. Eenmaal je je lidgeld hebt overgeschreven, ontvang je je lidkaart en heb je één jaar lang recht op gratis juridisch advies van een advocaat bij problemen in de privésfeer. Lidmaatschap bij Coda voor ACOD-leden kost jaarlijks 10 euro.


Hoe juridische bijstand van Coda aanvragen?


Voor juridische bijstand in geval van privéproblemen contacteer je best je gewestelijk secretariaat van de ACOD. Dit kan door het formulier op deze pagina zo volledig mogelijk in te vullen of telefonisch via: 

Antwerpen-Kempen-Mechelen: 03 213 69 20

Oost-Vlaanderen: 09 269 93 33

West-Vlaanderen: 051 20 25 70

Limburg: 011 30 09 70

Vlaams-Brabant: 016 21 37 20

Brussel: 02 508 58 37

 

Contact


Vul dit formulier in en verstuur je vraag of opmerking.