BAC, skeyes, Proximus: de poort op de wereld… in coronatijden

 


BAC

Normaal gezien zijn het in de paasperiode topdagen bij BAC en skeyes om mensen te laten vertrekken op vakantie of om toeristen of zakenreizigers te ontvangen in ons land. Het hoeft geen verdere uitleg dat de luchtvaartsector zeer zwaar geraakt is door de coronacrisis.

De passagiersvluchten zijn herleid tot een absoluut dieptepunt en stellen niet veel meer voor dan repatriëringsvluchten van landgenoten in verre landen. Toch blijft de vrachtsector wel redelijk op peil en we moeten maar naar de toelevering van de mondmaskers (via de luchthaven van Luik) te kijken om te weten dat op die manier ook essentiële goederen worden aangevoerd via de lucht.

Er zijn dus nog heel wat mensen actief op en rond de luchthaven: brandweermannen, luchthaveninspecteurs, airside inspecteurs, luchtverkeersleiders, meteorologen, technici... Ze waren en blijven onmisbaar in wat de regering ook onmiddellijk benoemde als essentiële sector. Thuiswerk werd voor de administratieve functies ingevoerd. Ook deze helden blijven dus aan het werk.

Toch plaatst ACOD Telecom-Vliegwezen een kanttekening. BAC maakte zeer snel gebruik van een (gedeeltelijke) tijdelijke werkloosheid. De voorbije jaren werd er veel winst uitgekeerd aan de aandeelhouders, honderden miljoen euro. Waarom moeten dan nu de werknemers de rekening betalen? Daarom werd over een bijpassing voor de tijdelijke werkloosheid onderhandeld. Ook de schrapping/opschorting van het dividend dit jaar kwam er na onze expliciete vraag. De vraag tot ‘nationalisering’ van SN Brussels Airlines (cfr. Sabena) dook terug op en is ook relevant voor Brussels Airport. Zoals zo vaak werden de winsten geprivatiseerd en vallen de lasten nu toch op de gemeenschap.


Skeyes

bij skeyes wordt geen gebruik gemaakt van economische werkloosheid. Als de impact op de werk- en arbeidsomstandigheden al groot is, dan zijn de financiële gevolgen zo mogelijk nog groter door het uitstel van betaling door luchtvaartmaatschappijen en anderen. Zij vangen dus een deel van de shock op in de luchtvaartsector, maar ook hier wordt er gekeken naar besparingen, eveneens op het personeel. Een aanwervingsstop (behalve luchtverkeersleiders) werd al aangekondigd. Er werden al maatregelen in shiften, staffing en verloven ingevoerd.


Proximus

De echte poort op de wereld voor heel wat mensen en thuiswerkers is echter het internet geworden. Weinig verbazend dus dat de telecomsector werd aangeduid als essentiële sector. Dit is nogmaals een argument om Proximus in overheidshanden te houden. Wie zorgde immers voor de snelle verbindingen van de triagecentra die werden ingericht? Wie zorgde voor een gegarandeerde dienstverlening voor zowat alle Belgen? Alle Proximus-medewerkers, zowel zij die thuis hun callcenterfunctie opnemen, als technici op het terrein, ICT’ers en andere knappe koppen die onzichtbaar maar noodzakelijk werk verrichten voor uw en ons internet, TV, mobiele en vaste telefonie.

Proximus sloot snel de verkooppunten waardoor het besmettingsgevaar voor die medewerkers verdween. Uiteraard hebben bepaalde Proximus-medewerkers nog wel contacten met klanten, bij herstellingen en installaties.

Wij gingen discussies aan voor het nodige beschermingsmateriaal, over de tijdelijke werkloosheid en zelfs over het dividend. Het dividend blijft gehandhaafd dit jaar, maar een bijpassing bij de tijdelijke werkloosheid kwam er wel. De bezorgdheid over de risico’s waaraan sommige mensen zich blootstellen, konden we echter niet wegnemen door een gebrek aan mondmaskers, handschoenen en ander materiaal.

De zo geprezen flexibiliteit van ‘outsourcingpartners’ bleek meer een blok aan het been (door bepaalde contracten) dan een oplossing in deze crisis. Het sterkt ons standpunt dat we verder moeten inzetten op interne tewerkstelling, waarbij snel kan onderhandeld en ingegrepen worden als de situatie uit de hand dreigt te lopen.


ACOD Telecom-Vliegwezen steekt bij deze alle medewerkers in de verschillende sectoren, (thuis)werkend of in (gedeeltelijke) tijdelijke werkloosheid, een hart onder de riem. Wij bedanken hen voor het essentiële werk dat ze leveren. Een openbare dienst is onmisbaar voor iedereen.


Bart Neyens, Annuska Keersebilck